Wat betekent het eerste lid van Wetboek van het Strafrecht?

Wat betekent het eerste lid, artikel 1, titel 1, Eerste boek van Wetboek Van Het Strafrecht. Deze luidt als volgt: "Geen feit is strafbaar dan uit kracht van een daaraan voorafgegane wettelijke strafbepaling". Hoe zou deze 'informeel' vertaald kunnen worden zodat derden deze kunnen begrijpen??

ALVAST BEDANKT!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.7K

Antwoorden (5)

Het betekend eigenlijk dat niets strafbaar is tenzij in de Wet staat dat het wél strafbaar is.
Dus alles wat niet in de Wet staat beschreven is niet strafbaar.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soort van vertaling van het legaliteitsbeginsel.
geen feit is strafbaar zonder dat er eerst een straf op is gelegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is één van de belangrijkste onderdelen van het rechtstaatbeginsel en legaliteitsbeginsel. Het betekent dat een burger (of bedrijf) alles mag wat niet verboden is. Bovendien moet dat verbod voorafgaan aan het feit (de handeling). De regering mag niet met terugwerkende kracht iets verbieden, en je dan straffen.
Bijzonder is dat dit in het belastingrecht wel mag, een belasting invoeren met terugwerkende kracht. Maar ja, belasting betalen is geen straf toch?
teusvh
12 jaar geleden
Een feit dat strafbaar wordt gesteld is alleen van toepassing op feiten die na de strafbaarstelling worden gepleegd; terugwerkende kracht is dus niet toegestaan. Het is een van de onderdelen van het legaliteitsbeginsel (het overheidsoptreden moet berusten op de wet). Buiten het strafrecht is het verbod van terugwerkende kracht minder sterk; vooral wetgeving die geen nieuwe verplichtingen betekent kan meestal wel met terugwerkende kracht worden ingevoerd. In het strafrecht is het beginsel bijna absoluut, omdat het strafrecht de staat de bevoegdheid geeft om de rechten van burgers vergaand te beperken, zoals de mogelijkheid om mensen op te sluiten.
Aan dit beginsel wordt ook de conclusie verbonden dat het verhogen van de maximumstraf voor een bepaald delict ook niet met terugwerkende kracht mag.
Toch is het verbod niet altijd absoluut geweest. Na de Tweede Wereldoorlog zijn verschillende vormen van collaboratie (hulpverlening aan de Duitse bezetter) met terugwerkende kracht strafbaar gesteld. Bovendien werd voor een aantal delicten de doodstraf ingevoerd. Dit werd verdedigd met de stelling dat er toch geen twijfel kon bestaan over de vraag of collaboratie "strafwaardig" was: het verdiende om bestraft te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat je alleen gestraft kan worden voor zaken die in de wet staan, en voorzien zijn van een straf (bijvoorbeeld maximaal x dagen gevangenisstraf of een geldboete van ter hoogte € xxx ,-

Toegevoegd na 39 seconden:
Oftewel: Als er niet staat dat iets niet mag incl bijbehorende sanctie), dan mag het wel.