op basis van welke juridische onderbouwing zou je kunnen stellen dat het stelen van een skelet niet mag?

wanneer steel je een skelet? tot wie behoort het skelet juridisch?

Toegevoegd na 23 minuten:
ik vraag dit trouwens niet omdat ik een skelet gestolen heb maar uit nieuwschierigheid omdat ik laatst een skelet te koop zag staan op de markt wat ik wel vreemd vond.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ik weet niet tot wie het skelet juridisch behoort, maar ik denk dat grafschennis het dichtste in de buurt komt en dat is wel strafbaar. Zie hieronder.

Grafschennis is geregeld in artikel 149 van het Wetboek van Strafrecht. Die bepaling luidt: "Hij die opzettelijk een graf schendt of enig op een begraafplaats opgericht gedenkteken opzettelijk en wederrechtelijk vernielt of beschadigt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie."

Toegevoegd na 51 minuten:
Ik denk dat het skelet voordat het in het graf ligt eigendom is van iemand, bv het uitvaartcentrum en bij diefstal kunnen zij dan aangifte doen. Als het in het graf ligt, is er dus sprake van grafschennis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja goeie. alleen zijn er nog veel meer momenten waarop je een lijk dan wel alleen een skelet kan stelen waar je geen graf voor hoeft te schenden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..voor zover er hier dus sprake is van stelen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een graf ingaat is nog geen skelet, dat is meestal een compleet lichaam en zou dan aan de familie/nabestaanden behoren.
Hoe dat zit bij bijvoorbeeld grafruiming, als de botten in een knekelput gaan (een soort gezamenlijk graf waar alle botresten en dergelijke in gedaan worden), dat weet ik niet. Maar daar zul je geen compleet skelet bij vinden.

Andere antwoorden (3)

Als er op de markt een skelet te koop is, dan is dit nooit een 'echt' skelet. Vaak worden skeletten uit kunststof nagebouwd teneinde als studieobject of voor het onderwijs of iets dergelijks. Een echt skelet zal dit nooit zijn! Juridisch behoort het scelet de eigenaar toe, de overledene dus, maar omdat die niet meer leeft mogen de dichtsbijzijnde naasten/ bloedsverwanten er alleen over beschikken, tenzij de overledene het testamentair anders bepaald heeft. Dan is diegene de eigenaar ervan.
amc
13 jaar geleden
Sinds 1991 is de nieuwe wet op de lijkbezorging van kracht (zie bron). Daarin is bepaald wat er na overlijden met een stoffelijk overschot moet gebeuren. De opties zijn in Nederland:
- begraven;
- cremeren;
- lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap.

In uitzonderlijke gevallen, bij een sterfgeval op zee, is ook een zeemansgraf mogelijk (vanuit het zeerecht).

Op basis hiervan is het niet toegestaan om met een 'verse overledene' te gaan shoppen. Menselijke resten die al begraven zijn moet je ook met rust laten (zie het eerdere antwoord over grafschennis).

Dus als iemand een echt skelet aanbiedt op marktplaats heeft hij of de wet op de lijkbezorging overtreden of heeft hij grafschennis gepleegd. Beide opties zijn dus verboden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe mag dit ook niet,een doodskop(om het zo maar te zeggen)mag je ook niet verkopen .alleen artsen mogen dat hebben.Een vriend van mijn had een doodskop op gegraven bij een kerk,daar was vroeger een begraafplaats ,hij zei dat hij die niet mocht verkopen dat dat strafbaar zou zijn.Het klinkt misschien stom het woord doodskop,maar ik weet niet hoe ik het anders moet formuleren.